3 mai 2012

Cum să grăiești pe ardelenește.

Hai să scriem oțâră, că n-oi mai pre scrie de-amu-ncolo că doară vin examinile celea grele de tăt. No, d'amu vă gâniț' ce dumnezo îi cu graiu ăsta de-l grăiesc io amu. Apăi, amu am de gând să v-arăt niște cuvinte de pân' zona rurală în care am crescut io, cuvinte pe care le-am auzit de-a lungu' vieții mele la bunici și rude.

No ia, ni:

vaining - un fel de lighian mare, cu două toarte, folosit în bucătărie.

laibăr - vestă
sfeter - jerseu cu nasturi
roling - bluză pe gât
ştrampi - ciorapi pe picior
ţiţo nodrag - un fel de izmene care țin cald, nu știu să vă explic
jeb (pronunțat jăb) - buzunar
rondi (pronunțat ronghi, cu i scurt) - cârpă de şters pe jos
vană - cadă
buburuză - gărgăriţă
badoc - doză(de suc, bere etc), butoi
leţ - scândură
ţoaclă - biclă
ocoş - lăudăros
sfătos - mândru
piscoş, mocicoș - murdar (a se moșcoli, a se piscoși - a se murdări)
ciorc - cu strabism
goz - gunoi
bugăt - destul
hintă - leagăn
a se hâi - a se strâmba (eu mă hâiesc, voi vă hâiţi)
videră - găleată
a păli - a lovi
culpător (clopotor, crupător) - fund de lemn
lebeniţă - pepene roşu
bolund - nebun
găzdoi - cineva bogat
ticlăzău - fier de călcat
a sta pup - a sta pe vine
tină - noroi
batăr, barăm - numai, doar
țâdușă - bilețel
cucuruz - porumb
fain - frumos, bine
cureci - varză
pită - pâine
hăndrălău - tânăr
nănaș - naș
leș (cu e deschis) - cadavru
nimurug/ă - mic/ă
ie - da
hâd - urât
dărab - bucată
clop - pălărie
copârșău - sicriu
musai - trebuie, neaparat
lepdeu - cearșaf
beteag - bolnav
târnaț - prispă, hol
jită - animal
a grăi, a vorovi - a vorbi
pozne - lucruri
pancove - gogoși
hău - groapă
șură - hambar
găteje (pron. gătiejă) - lemne de foc
gridineală, merinde - mâncare

No, rogu'te i-ți fi barăm oțâr mulțămniți de cele pozne ce-am scris șî vorovit io pe blog. Nu-nchei cu engleză, de data asta, Numa' bine!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu